Egy vizsga lábjegyzeteként: intuíció és döntés

1/18/2009

A psephológia a politikatudománynak egy gyakorlati oldala: mindenféle módszert tömörít, ami a szavazók viselkedését, döntéseit próbálja megmagyarázni. 1997-ben Lau és Redlawsk páros egy kísérletben vizsgálták a politikai tudásszint hatását a választói döntésekre. Az egyébként amerikai kísérleti csoport tagjai számára egy részletes adatbázist tettek hozzáférhetővé, amiből tetszés szerint bármilyen információt elérhettek a képviselőjelöltjeikről, amire csak kíváncsiak lettek.

Az eredmény az lett, hogy a kísérlet kezdete előtt mért személyes politikai beállítottságok ugyanúgy függtek össze a választói döntésekkel a kísérleti, mint az adatbázist nem használó kontrollcsoportban, vagyis az ég világon semmi változást nem hozott az elérhetővé tett többletinformáció.

Ez alapján a kutatópáros arra a következtetésre jutott, hogy a kortárs amerikai szavazóknak egy telített információs piaccal van dolguk, ahol valószínűleg semmit sem változtatna a döntéseiken, ha hirtelen sokkal több őket érdeklő információ birtokába jutnának, vagyis csak időpazarlás lenne a tájékozódás, mivel máris úgy szavaznak, mintha tökéletesen informáltak lennének.

Ennek immár több mint tíz éve, azóta csak nőtt a zaj. Malcolm Gladwell Blink-je jutott az eszembe, magyarra talán úgy fordították hogy Ösztönösen, amiben azt fejti ki, hogy a gyorsan, első blikkre meghozott döntések gyakran ugyanolyan jó eredményre vezetnek, mint a hosszas mérlegelés, tervezgetés, elemzés utániak.


Témába vághat még...



0 komment: