Egyetemi előadás- turizmus

3/24/2009

Volt egy szabad délelőttöm, újfent éltem hát a régen kigondolt és mostanában felfedezett lehetőséggel: mivel az egyetem minden terme mellett ki vannak függesztve a félév órái az egész heti bontásban, egyszerűen kinézek magamnak egy jól hangzó előadáscímet és beülök kíváncsiságból meghallgatni, mit tanulnak más szakokon. Így jutottam már el egy globalizáció és nemzettudat előadásra, aztán egy ideje látogatom már a csütörtök reggeli e-businesst (múlt héten volt szerencsém Berényi Konrád prezentációjához), most pedig valami médiarendszerekről szóló órát ültem végig.
Mint a Fight Clubban, csak én nem a hererákosokhoz és az agyparazitásokhoz járok, hanem azzal áltatom magam hogy értelmes dolgokkal gyarapodok.
Ma például olyan dolgoknak a létéről szereztem tudomást, mint a kalózrádiók története, az eladható amerikai narratíva, az advertorial, az objektív újságírás doktrínája és az értékmentesség kényszere, a tízmásodperces soundbite híradások, vagy a cultural discount lényege, azaz hogy a magyar szappanopera mindig verni fogja az amerikait itthon.

Egy olyan utópiát képzelek el, ahol minden egyetemi polgár egyetemközi kozmopolita és szabad bejárása van bármelyik tanszék bármilyen előadására, ahol az oktatók népszerűsége a referencia az előadás-látogatáshoz és nyíltan pontozhatóak mint a Diggben, és ahol minden órán amelyiken megjelentem kapok egy ikszet az indexembe hogy a végén ne mint szakbarbárok sétáljunk kiképezve keresztül a diplomaosztó pezsgőfolyamán, hanem...


Témába vághat még...



3 komment:

Anonymous said...

Ha jól tudom az amerikai felsőoktatásban van olyan lehetőség hogy ha bekerülsz egyetemre és nem tudod milyen szakra szeretnél járni akkor felveszel X kreditet amikről ugy gondolod h érdekelnek vagy érdekesek lehetnek. Majd az 1. év végén eldöntöd hogy mire akarsz menni.

Anonymous said...

Nos... Én az utolsó néhány soroddal nem teljesen tudok egyet érteni, mivel amit leírsz az csak az olyan büfé-egyetemeken működik, mint pl. a közgáz :D... Múltkor az általad emlegetett egyetemi kozmopolitizmus szellemében megpróbáltam bejutni egy elektro előadásra az ELTE-n. A Laplace-operátorig még tartottam magam, mint Szilveszter a Cliffhangerben, de onnantól csak arra emlékszem, h. sötét lett... és hideg :D... Tehát sajnos az nem megy, hogy azt hallgatunk meg, amit csak akarunk, mert komolyabb témákhoz nem árt az előképzettség. Persze a globalizációról való elmélkedés vagy a diplomáciatöri meg a hasonlók nem igényelnek komolyabb felkészültséget. Az e-business látogatása viszont tíz pontos, mert haszna is van meg közérthető is.

O'Seamus said...

@Andrew: igen én is hallottam hasonló esetekről, valahogy mindig összefüggésben az alacsony színvonallal:) A Közgázon még az ötéves képzésben volt arra idő, hogy egy évig nagyjából mindenki ugyanazokat az alapozótárgyakat tanulta. Tudom, most bologna van és futószalagon gyártják a diplomást, de 0. évfolyamra igenis szükség lenne.

@fX: jha én is a leíró órákra gondoltam, ahol komoly tárgyi tudást kell elsajátítani ott ez nyilván nem áll. Persze hogy nem lesz senkiből építész vagy mérnök vagy vegyész vagy fizikus turista-alapon:)