Lomográfia: egy márka mítosza

9/09/2008


A Tíz Aranyszabály:
  1. Vidd magaddal mindenhova a fényképezőgépet!
  2. Használd bármikor - mindegy hogy nappal van vagy éjszaka!
  3. A lomográfia nem valami külső erő hogy bezavarjon az életedbe, hanem a része annak!
  4. Próbálj csípőből fotózni!
  5. Közelítsd meg a fotóalanyod amennyire csak bírod!
  6. Ne gondolkodj! (William Firebrace)
  7. Légy gyors!
  8. Nem kell megtervezned előre amit le akarsz kapni!
  9. Utólag is megnézheted az eredményt!
  10. Ne törődj a szabályokkal: felejtsd el az összeset!
[forrás]
Emlékszem micsoda felszabadulás volt amikor Speto mester vagy két éve mutatta, nézd, van ilyen hogy lomográfia vagy mi, az a lényege hogy le kell húzni a süllyesztőbe mindent amit a perspektíváról, a beállításokról meg az aranymetszésról megtanultál, mert egy jó fotóhoz nem kell jó gép se sok tökölés, csak ott kell lenni és kattintani mint az eszelős, nem szabad kimaradni a pillanatból, csak élni bele a világba mintha nem is lenne gép nálad. Aztán utólag megnézed és azt mondod hoppá, ezeket én csináltam...?
Azóta már kicsit öregebb lettem és rájöttem hogy tényleg jó kis géppel menni és feltűnés nélkül, hasból fotózni, meg arra is, hogy ezek a forradalmi jelszavak hogyan tudták bezsongatni a bécsi ifjúságot, hogy egész őrület lett egy-egy LOMO-val nyomulni.

A Lenyingradszkoje Optyiko- Mehanyicseszkoje Obegyinyej egy elavult szentpétervári illetőségű fényképezőgép, amellyel egy exponálással négy képet lehet készíteni és ehhez nem kell semmilyen komoly előkészületeket tenni. Jellemzője még az éles és sötét színvilág, esetleg a tér görbülését kiváltó halszemoptika. A történet szerint a kilencvenes évek legelején hirtelen felkapta egy bécsi szubkultúra és nemsokára alternatív művészi körök kedvence lett. Nem hagyományos gépként kezelték, hanem a minimáltechnológiai sajátságai miatt egyedi stílust alkottak és a LOMO márkanév köré egy-két év alatt egész kultuszt építettek, saját ideológiával és életszemlélettel. A belépő nem volt más, mint egy ilyen rozzant kis orosz gép. Mint minden modern mesének, ennek sincs túl nagy tanulsága, de tökéletesen példázza hogy a kor embere számára egy adott márka egy egész életérzést jelent, amiért élni-halni lehet.
Tessék megnézni a videót
Popout
meg a többi részt is a jutúbon.





Témába vághat még...



0 komment: