Nna, miután felkent prófétáink elmondták a tutit hogy mit vár a net népe 2010-től, én is hozzáteszek egyet a klasszikus realtime web - API használat - mobil szentháromsághoz, ami igazából logikusan következik épp az utóbbi kettőből: geonet.
A Mashable is írja, hogy a következő esélyes killer app a való világra épülő, helymeghatározással összekötött közösségi oldalaké lesz. Mi kell hozzá? GPS-re nyitott okostelefonok, olyanok amiket már párezerért hozzádvágnak előfizetéssel, aztán mondjuk a Google Maps API-ja, és akkor már csak egyvalami hiányzik az irtózatos hype-hoz: a user-generated content, UGC ahogy illik mondani, vagyis a felhasználók által hozzáadott tartalom.
A fenti cikk öt mozzanatot emel ki, amit 2010-re várhatunk a geolokáció-képes (hm...) alkalmazásoktól.
- A Facebook-státusz tartalmazni fogja az épp aktuális koordinátáinkat.
- Helyfüggő szolgáltatások.
- A Twitter kiépíti saját helyfüggő szolgáltatását.
- A lokáció-megosztás mindenhol jelenlevővé válik
- A helyzetmeghatározás az új média vesszőparipája és egyben elrettentő tanulság is lesz
Már aki akarja, mert ugye ott a nagytestvér-para, amire mi, káeurópaiak még inkább hajlamosak vagyunk. Kevesen hallottak még itthon szerintem olyan közösségi oldalakról, mint a Foursquare vagy a Gowalla, pedig milyen érdekes egy pillanat alatt felmérni hol vannak épp a barátaid, vagy csekkolni, mit írtak egy-egy helyről mások akik már próbálták.
Talán az LBS, azaz location-based services lesz az a buzzword, amit a nép eltanul a térinformatikától. Pedig már létező dolog: mobilképes okostelefonod és bizonyos helyek kommunikációját jelenti a javadra. Éhes vagy? Egy kattintás, és ki is derül, hol milyen étterem mit ajánl a környéken. Loopt, Yelp, GraffitiGeo, itthon mikor lesz valami hasonlónk? Mobile tagging, friend alert, QR-kód, csak így futólag a varázsszavak.
A Twitter igazából már tavaly novemberben lefektette ennek az alapjait az opt-in (engedélyezhetően) hozzáadható szélességi- és hosszúsági koordinátáival, amire magyar mashup is épült ha jól emlékszem, büszkék is voltunk rá meg tartottunk is tőle, nem tudom hogy áll most a Csiripmap szénája, de a trending tipikokkal együtt elég ütőset lehetne csak adatvizualizációs szinten kihozni egy ilyen ötlletből.
Egy google keresés a 'kaja' kulcsszóval egy rakás helyet fog kidobni amit IP-címek alapján dob ki? Valós idejű találatok mért csak időben jelöljenek releváns információkat, mért ne térben is?
A Twitter már eddig is a webkettes forradalmárlelkűek fő hivatkozása, citizen journalism, ugye ismerős. Iráni választások, földrengésről leghamarabb twittelés, a média hírfeldolgozása már alapból eléggé változóban van, hát még mi várható ha beüt a nagy geonetes koordinátaalapú közösségi web?
Miért lenne ez az egész térbeliség- földrajziság akkora paradigmaváltás?
Nézzünk körül: mindenki a facebookon, iwiwen, twitteren, tumblr-en lóg, de főleg a facebookon.
El tudunk képzelni egy olyan netet, ahol nem fiktív kerteket kapálhatnánk, hanem mondjuk megpörgethetjülk Budapest térképét és látnánk hol vannak az ismerőseink, vagy éppen mi megy a belvárosban, vagy hogy mit írtak mostanában az emberek egy frissen nyílt kávézóról? Esetleg virtuálisan járni az utcákat, lehetőségekre vadászva? Neten utazni...?
Már csak az aggaszt, hogy hozzánk mikor érkezik el a dolog. Próbáljátok ki mit dob ha beírjátok pl a Gowallába hogy Budapest... A felhasználói tartalom, az kell ide, csak a motiváció a kérdés...
0 komment:
Post a Comment